Introduktion:
Dr. Ross Greene, barnpsykolog och bästsäljande författare, ger oss en inblick i hur vi bryter destruktiva mönster och minskar problemskapande beteende
- Digital: Inspelning
- Early bird-frist : 1. jan. 2024
- Språk: Engelska
- Print: Program
Kvarsittning, återkommande besök på rektorns kontor, timeout, utvisning ur klassrummet.
Ful i mun, manipulativ, uppmärksamhetssökande, gränstestande, omotiverad, trotsig.
Ovanstående är metoder och ord som har använts, och fortfarande används, för att hantera och beskriva barn som upplevs utmanande. Barn som inte följer regler, som ofta hamnar i konflikt, som inte tycks respektera auktoriteter och som inte verkar intresserade av undervisningen.
Problemet med detta synsätt och metoderna är att de sällan fungerar och att de leder till en negativ relation mellan barnet och den vuxne, eleven/läraren.
Det är dags att ändra kurs!
Vi är därför väldigt glada över att kunna presentera Dr. Ross Greene som föredragshållare på detta webbinarium.
Vi kommer under en hel dag att få ta del av hans erfarenhet och kunskap på området.
Ross har arbetat med problemskapande beteenden och explosiva barn under hela sin yrkeskarriär, och hans metodik för att hantera och förebygga problemskapande beteenden används av pedagoger och terapeuter över hela världen.
Vi får en grundlig genomgång av Collaborative and Proactive Solutions (CPS) / samarbetsbaserad problemlösning.
CPS är en evidensbaserad metod som används på förskolor, skolor, socialtjänst, fängelser och andra institutioner både i Sverige och internationellt. CPS är en modell som har visat sig effektiv för att uppnå förändring och skapa positiv kommunikation i mötet med personer som har funktionsvariationer och neuropsykiatriska diagnoser.
Med utgångspunkt i neurobiologisk forskning presenterar Ross ett nytt ramverk för att förstå vilka svårigheter som ligger bakom utmanande beteenden och han förklarar varför tillsägelser och traditionella disciplinåtgärder inte är effektiva. Ross lyfter fram den enkla men samtidigt revolutionerande idén att barn gör rätt om de kan.
Ross ger oss praktiska och konkreta svar på hur vi kan jobba och skapa samarbete i situationer där det gått i lås, är vanskligt och ibland även ”explosivt”.
Innehåll:
Vi får svar på frågorna; vad är utmanande och problemskapande beteende, varför uppstår det och vilka tankemodeller har vi för att förklara orsakerna till beteendena?
Vi får veta mer om Collaborative and Proactive Solutions (CPS) / samarbetsbaserad problemlösning och hur vi kan ändra vårt sätt att tänka med hjälp av samarbetsbaserad problemlösning och genom att involvera barnet i förändringsarbetet
Ross belyser vanliga fällor att hamna i när vi möter personer med utmanade beteenden och ger oss praktiska och konkreta tips på hur vi systematiskt och tillsammans med den unge/personen med utmanande beteenden kan åstadkomma förändring genom positiv och relationsskapande kommunikation.
OBS! Föreläsningen är på engelska.
Priser markerade i grönt gäller vid anmälan inom early bird-fristen. (1. jan. 2024).
Webbinariet är tillgängligt i 14 dagar från startdatumet: (8. maj 2024). Om du bekostar konferensen själv (som privatperson) så erhåller du 50% rabatt på priset.
Vid anmälan av digitala grupper är det möjligt att se på flera platser/enheter samtidigt. En person kommer att stå som ansvarig för gruppanmälning, individuell registrering sker senare.